- opdrachtgever: RABO Kop van NoordHolland
- status ontwerp: gerealiseerd
- realisatie: 2016 - 2017
Rabobank Den Burg, Texel
Herinrichting van een bestaand klantfiliaal
De RABObank kiest voor vernieuwing. De oude omvangrijke bankgebouwen worden afgestoten en/of verbouwd. Daarvoor in de plaats worden nieuwe banken gerealiseerd, die compact en lenig kunnen worden bemenst. Klantgerichtheid, daarom draait de nieuwe format voor de herinrichting.
De bank heeft zich als missie gesteld, dat de nieuwe bankomgeving de functionarissen uitdaagt om actief met hun bank en klant om te gaan. lees verder
terug Niet langer de traditionele front office desk met een beleefde bankmevrouw erachter of een in zichzelf gekeerde bankmedewerker voorovergebogen over z’n laptop, maar een keuze voor beweging, activiteit en openhartigheid.
GeO architecten heeft op basis van een pitch tussen 4 architecten de opdracht verworven voor de herinrichting van een 3-tal klantfilialen in de kop van NoordHolland. In Den Burg op Texel is de RABObank getransformeerd van een compleet uitgerust 3-laags bankkantoor naar alleen een klantfiliaal met backoffice op de parterre. Een nieuwe werkelijkheid voor de bankmedewerkers en klanten.
Kenmerk van het beschikbaar gestelde vloeroppervlak is de “pijpela”-vorm. Bovendien is er sprake van een hoogteverschil bij de entree vanaf de Groene Plaats. Voor de herinrichting is het kenmerkende landschap van het eiland als inspiratie gehanteerd. De route door de bank is als het ware een tocht over het eiland vanaf de veerhaven tot de vuurtoren in de Cocksdorp. De kleurstelling is afgeleid van de groene grijzen en zandkleuren van het kustlandschap. Met wandhoge foto’s van het Texelse slufter- en strandlandschap worden de klanten ontvangen. Ondanks gebrek aan daglicht en uitzicht wordt hiermee een fris en enerverende omgeving geboden.
De aanlanding bij het frontoffice meubel kenmerkt zich door openheid. De klant wordt tegemoet getreden en uitgenodigd voor een ontmoeting aan tafel. Overzicht over de “bankhal” kenmerkt zich als een klantruimte, waar de bank je tegemoetkomt en de klant zich veilig en ontvangen voelt.
De backoffice heeft in beginsel dezelfde sfeer met centraal de personeelsruimte als verwijzing naar het lichthuis van de Cocksdorp als eindpunt van de eilandroute. Een gestileerde “tocht” over dit prachtige eiland